L’événement (znany również jako Zdarzenie) to francuski film z 2021 roku, którego akcja rozgrywa się w latach 60. XX wieku, oparty na młodej dublerze Anne, która obserwuje, jak jest w zaskakującej ciąży. Niezdolna do legalnego usunięcia płodu (usunięcie płodu we Francji pozostawało niezgodne z prawem do 1975 r.), Anne musi prosić specjalistów o pomoc, próbować znaleźć pomoc wśród towarzyszy, a czasami przejść do niebezpiecznych strategii usuwania płodu, aby zakończyć niepożądaną ciążę .
Anamaria Vartolomei jest niesamowita prowadząca rolę Anne, bezwstydna, pewna i spanikowana, gdyby na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Wenecji był zaszczyt za najlepszy pomarszczony wygląd, najprawdopodobniej by go wygrała. Niezwykle normalna, potrafi uchwycić ekstremalny rozwój blisko czystej świadomej nieświadomości, ponieważ nie uzna swojego jasnego przeznaczenia i nie rozpozna, że jest w ciąży.
Film wydaje się wygodny i niesamowity, a liczne osoby z tłumu zauważają nowe zmiany w uchwaleniu w Teksasie, gdy opuściliśmy projekcję. Film ten, choć zdecydowanie z epoki, jest niezwykle trafny, znaczący i istotny.
Dodajmy, że podobnie jak w przypadku wielu filmów francuskich, ten film nie unika sytuacji „nie” ani oszałamiających. Są sceny i portrety usiłowania usunięcia płodu, które mogą być zbyt trudne dla standardowego tłumu. Przedstawienie tych scen i ujęć jest wewnętrznie kłopotliwe, ale dodatkowo uzasadnione i zamówione. Sceny są pod koniec dnia przerażające i sensowne, tak jak sytuacja przedstawiana przez Anne w filmie. Rozważanie ich jest oszałamiające i liczne w moim pokazie słychać było wyraźnie poruszające się, widziane oddalanie i unikanie związku oka w oko z operacją dziejącą się na ekranie – o dziwo, większa część męskiej projekcji prasowej.
Podczas gdy kilka drobnych wystąpień tych scen jest przeciwnych (jeszcze raz, niewyobrażalnie znaczących i nabytych w filmie), L’événement jest cudownie nagrane, z łatwością przechodząc przez wielotygodniowy okres, w którym jest osadzony.
Szef Audrey Diwan wykorzystuje regularne obszary, zbliżenia twarzy Anne i przekonującą zmianę, która pozwala filmowi przejść obok, a wszystko to ustawione na oszczędnie wykorzystaną partyturę. Co więcej, jest pewna swoich możliwości projektowych, a Luàna Bajrami powtarza pracę porównywalną do jej występu jako Sophie w Portret kobiety w ogniu. Spokojna, skromna, ale szokująco wiedząca, cała obsada drugoplanowa okazuje troskę, współczucie i osąd Anne z Vartolomei w równoważnej mierze.
L’événement (Zdarzenie) nie będzie przeznaczony dla wszystkich, z wyjątkiem tego, że wydaje się być znaczącym filmem w okresie zamieszek politycznych dla kobiet z jednej strony planety na drugą.